سوالات متداول کاربران
چه چیزی سد راهت شده؟
زندگی همه ما، پر از موانع شخصی، شغلی یا رابطهای است که یا ما را از رسیدن به اهدافمان بازمی دارد یا سرعتمان را کند میکند.
پرسیدن این سوال میتواند به آغاز طوفان ذهنی مشتری شما کمک میکند. وقتی موانع زندگیاش مشخص شود، برای حل آن مشکل یا کم کردن اثرات ناشی از آن راهی مییابید.
میتوانی بیشتر برایم بگویی؟
“بیشتر به من بگویید” یک نمونه عالی از سوالهای پیگیرانه و بسیار امیدوارکننده است. سوالی بسیار ساده و در عین حال قدرتمند! وقتی این سوال را از مشتری خود می پرسید، تمایل و علاقه خود را به شنیدن داستانش نشان میدهید. این اتفاق ایمنی روانی و فضایی برای او ایجاد میکند تا با خیالی آسوده، نظرات قلبی خود را بیان کند. علاوه بر این، این سوال یک روش خوب برای به چالش کشیدن مشتری است تا بیشتر فکر کند و عمیق ترین موضوعات را به زبان بیاورد.
اگر این قدم را بر نداری چه میشود؟
این سوال، دقیقا شما را به جایی که باید بروید، راهنمایی می کند. یعنی همان هسته اصلی چالش و تردیدهایی که هر کس در درون خود احساس میکند. این پرسش، به افراد میگوید که باید برای چند لحظه هم که شده با دقت به جایگاهی که اکنون در آن هستند نگاه کنند و مشاهده کنند اقدام کردن و نکردن در نتیجه کارشان تا چه اندازه میتواند تاثیرگذار باشد.
موفقیت چگونه به نظر می رسد؟
این سوال هوشمندانه به افراد کمک میکند تا برای یک لحظه همه افکارشان متمرکز شود و شروع به تجسم آنچه میخواهند در زندگی خود انجام دهند، کنند. با وجود اینکه با افزایش سن، رویاپردازی ما تا حدی متوقف میشود، اما این سوال این امکان را به افراد میدهد تا با خیال آسوده و اشتیاق آنچه را که میخواهند کشف کنند را بیان کنند.
پنج “چرایی” زندگی تو ؟
ریشه اصلی هر آنچه که افراد در زندگیشان با آن روبرو هستند را میشود در “چرایی”هایشان یافت. همیشه هم قرار نیست پاسخهایی که برای این سوال میشنوید آگاهانه باشد. گاهی افراد برای اولین بار در زندگیشان به این سوال فکر میکنند و کمی طول میکشد تا به پاسخ برسند. برخی دیگر سالها با این چراییها زندگی کردهاند و همین دلیلی شده است برای ادامه دادن.
به چه چیزی بیشتر افتخار میکنی؟
از افراد بخواهید، لحظاتی را که بیشتر از همه به آن افتخار میکنند، در نظر بگیرند. این سوال معمولاً سیل موفقیتها و دستاوردهای مثبت را سرازیر میکند و ارزش شخص را برای خودش مجددا یادآور میشود. شناخت ویژگیهای منحصر به فرد و زمینههایی که در آن خوب ظاهر شدهاند، باعث افزایش اعتمادبهنفس، ایجاد حس مثبت درونی و بازگشت انرژی به کار و پیگیری اهداف میشود.
اصلا چه میخواهی؟
از همه افرادی که تمایل دارند با کمک گرفتن از کوچینگ زندگی خود را بهتر کنند بپرسید: در نهایت چه میخواهید؟ با وجود تمام مشکلات و موانع و رویاهایی که بازگو کردهاید، در حال حاضر انتظار دارید اوضاع چگونه تغییر پیدا کند؟
سپس به آنها قوت قلب دهید که شما اینجا هستید تا به آنها کمک کنید و نقشهای را ترسیم کنید تا آنها را به سمت خواستهشان سوق دهد.
برای حل مسئله چه کاری انجام دادهای؟
بعد از اینکه افراد مشکلات خود را توصیف میکنند، پرسیدن این سوال بسیار هوشمندانه است: “یکی دو موردی که شما برای حل مشکلتان انجام دادهاید چیست؟”. بعد از آن میتوانید سوالاتی دیگری بپرسید مانند: ” فکر میکنید چرا راهحلتان کار نکرد؟” یا “اگر مجبور باشید این کار را متفاوت انجام دهید، چگونه آن را انجام میدهید؟” این پرسشهای پیگیرانه اغلب میتواند به یک نقطه عطف منجر شود تا زمانیکه مشتری بتواند در آن لحظه راه حل درست مشکل خود را بیابد.