سوالات متداول کاربران

چه چیزی سد راهت شده؟

زندگی همه ما، پر از موانع شخصی، شغلی یا رابطه­‎‎‌ای است که یا ما را از رسیدن به اهدافمان بازمی ­دارد یا سرعتمان را کند می­کند. پرسیدن این سوال می‌­تواند به آغاز طوفان ذهنی مشتری شما کمک می­کند. وقتی موانع زندگی­‌اش مشخص شود، برای حل آن مشکل یا کم کردن اثرات ناشی از آن راهی می­یابید.

می­توانی بیشتر برایم بگویی؟

“بیشتر به من بگویید” یک نمونه عالی از سوال­‌های پیگیرانه و بسیار امیدوارکننده است. سوالی بسیار ساده و در عین حال قدرتمند! وقتی این سوال را از مشتری خود می­ پرسید، تمایل و علاقه خود را به شنیدن داستانش نشان می­دهید. این اتفاق ایمنی روانی و فضایی برای او ایجاد می­کند تا با خیالی آسوده، نظرات قلبی خود را بیان کند. علاوه بر این، این سوال یک روش خوب برای به چالش کشیدن مشتری است تا بیشتر فکر کند و عمیق­ ترین موضوعات را به زبان بیاورد.

اگر این قدم را بر­ نداری چه می­شود؟

این سوال، دقیقا شما را به جایی که باید بروید، راهنمایی می­ کند. یعنی همان هسته اصلی چالش و تردیدهایی که هر کس در درون خود احساس می­کند. این پرسش، به افراد می­گوید که باید برای چند لحظه هم که شده با دقت به جایگاهی که اکنون در آن هستند نگاه کنند و مشاهده کنند اقدام کردن و نکردن در نتیجه کارشان تا چه اندازه می‌­تواند تاثیرگذار باشد.

موفقیت چگونه به نظر می رسد؟

این سوال هوشمندانه به افراد کمک می­‌کند تا برای یک لحظه همه افکارشان متمرکز شود و شروع به تجسم آنچه می­خواهند در زندگی خود انجام دهند، کنند. با وجود اینکه با افزایش سن، رویاپردازی ما تا حدی متوقف می­‌شود، اما این سوال این امکان را به افراد می­دهد تا با خیال آسوده و اشتیاق آنچه را که می­خواهند کشف کنند را بیان کنند.

پنج “چرایی” زندگی تو ؟

ریشه اصلی هر آنچه که افراد در زندگیشان با آن روبرو هستند را می­شود در “چرایی”هایشان یافت. همیشه هم قرار نیست پاسخ­‌هایی که برای این سوال می­‌شنوید آگاهانه باشد. گاهی افراد برای اولین بار در زندگیشان به این سوال فکر می­کنند و کمی طول می­کشد تا به پاسخ برسند. برخی دیگر سال­ها با این چرایی­‌ها زندگی کرده‌اند و همین دلیلی شده است برای ادامه دادن.

به چه چیزی بیشتر افتخار می­کنی؟

از افراد بخواهید، لحظاتی را که بیشتر از همه به آن افتخار می­‌کنند، در نظر بگیرند. این سوال معمولاً سیل موفقیت­‌ها و دستاوردهای مثبت را سرازیر می­کند و ارزش شخص را برای خودش مجددا یادآور می­شود. شناخت ویژگی­‌های منحصر به فرد و زمینه­‌هایی که در آن خوب ظاهر شده‌­اند، باعث افزایش اعتماد­به‌­نفس، ایجاد حس مثبت درونی و بازگشت انرژی به کار و پیگیری اهداف می­شود.

اصلا چه می­خواهی؟

از همه افرادی که تمایل دارند با کمک گرفتن از کوچینگ زندگی خود را بهتر کنند بپرسید: در نهایت چه می­خواهید؟ با وجود تمام مشکلات و موانع و رویاهایی که بازگو کرده‌­اید، در حال حاضر انتظار دارید اوضاع چگونه تغییر پیدا کند؟ سپس به آن­ها قوت قلب دهید که شما اینجا هستید تا به آن­ها کمک کنید و نقشه­‌ای را ترسیم کنید تا آن­ها را به سمت خواسته‌­شان سوق دهد.

برای حل مسئله چه کاری انجام داده­ای؟

بعد از اینکه افراد مشکلات خود را توصیف می­کنند، پرسیدن این سوال بسیار هوشمندانه است: “یکی دو موردی که شما برای حل مشکل‌تان انجام داده‌­اید چیست؟”. بعد از آن می‌­توانید سوالاتی دیگری بپرسید مانند: ” فکر می­‌کنید چرا راه‌­حل‌تان کار نکرد؟” یا “اگر مجبور باشید این کار را متفاوت انجام دهید، چگونه آن را انجام می‌‌دهید؟” این پرسش­‌های پیگیرانه اغلب می‌­تواند به یک نقطه عطف منجر شود تا زمانیکه مشتری بتواند در آن لحظه راه حل درست مشکل خود را بیابد.